Relaterade länkar: | Inledning | Dagbok | Förebild |

2015-05-01:
Långvirkesvagnen trafiksätts för första gången under överinseende av Presierförmannen på Himmelsboda station.

 



2015-03-03:
Lokstationen "grund-klar" i hobbyrummet. Dags för modulen att monteras på layouten


2015-02-23:
Hela källaren luktar kontaktlim! K-rälsen runt den nyinförskaffade vändskivan Märklin 7286 från Tradera och det expanderade stallet är nu på plats! :)


2015-02-21:
Lokstationen expanderad och lokstationens plywoodbotten tillskuren.


2014-11-02:
Nu startar bygget av lokstationen! Först skall lokstallet expanderas från 3 till 6 portar!


2014-10-11:
Nu är Himmelsboda station och lastplats klar inklusive tillfartsvägar. Den historiska händelsen filmades och finns på YouTube. Prenumerera gärna på Märklintåg.se kanal på YouTube.

2014-10-05:
Det här måste ha gått väldigt fort! Hasse har lånat pappas bil och kört av vägen på fyllan. Försöker snacka sig ur situationen med farbror Sven som kommit för att titta på eländet.






2014-08-23:
Rocks ROCKS!!
Berg på en modelljärnväg.. Hmm.. Det är inte ryggraden, för det är nog rälsen, men bergssidorna är som dess ansikte kanske?

2014-03-21:
Berg av toapapper och utspätt trälim! Fint! Nåväl.. En bra grund för kommande lager av mer naturtrogna material.

2014-02-14:
AssiDomän har flyttat in på Himmelsboda och slagit upp ett tak åt de strejkande Preisergubbarna. Här ska det lastas timmer!

2014-02-08:
Preisergubbarna har lessnat på att jobba i regnet och har börjat strejka. Funderade på att sätta upp en "Ådalen-scen", men snäll som jag är tänker jag nog bygga ett tak i alla fall.

2014-01-26:
Det börjar bli ordning på Himmelsboda. Nu med målad bakgrund och allt!

2014-01-02:
Kolla vad jag hittade på vinden! :)
Jag minns att jag hittade denna någonstans längs linjen i skogen när jag var barn. Kanske slutet på sjuttiontalet?
Passar ju perfekt här på väggen i garaget nu. Underlättar dessutom att minnas vilken skuggbangård som var vilken tills att landskapet börjar ta form.

2014-01-26:
Det börjar bli ordning på Himmelsboda. Nu med målad bakgrund och allt!


2013-10-15:
Nu lyser det igen i garaget!
Jag inleder den här säsongen med ett långt och tungt eldragningsjobb och därtill konfigurering av RocRail.


2013-05-30:
Snickerifabriken invigdes formellt i helgen av P. Larsson & Son. I samband med invigningen kördes den första virkestransporten till snickeriet. Den historiska händelsen filmades och finns på YouTube. Prenumerera gärna på Märklintåg.se kanal på YouTube. Här är filmen:



2013-03-21:
Nu är höger och vänster bordshalva sammanfogad så att första tåget kunde färdas hela vägen runt modelljärnvägen för första gången. Den historiska händelsen filmades och finns på YouTube. Prenumerera gärna på Märklintåg.se kanal på YouTube.


2013-03-19:
Huvudstationens platta sammanfogad med helix. Spåren bara enkelt utlagda på bilderna för att få en idé om hur och var helixen skulle möta stationsplattan. En hel del spår i helixen behöver ses över, eller bytas, liksom höjdinställningarna. I samband med detta har jag gjort av med 300st M4-muttrar. :)


2013-02-27:

Började bygga den helix som lyfter tågen från vänstra landskapet upp till huvudstatinen. Såga såga såga! För en stund sedan fäste jag in rälsbädden till helixen, så att alla tre linjeanslutningarna är klara. Den tvåspåriga huvudlinjen ansluter på 145mm höjd. Den enkelspåriga linjen till Himmelsboda ansluter på 320mm och linjen till huvudstationen på 410mm. Det kvarstår att montera några förstyvningar samt alla finjusteringar. Passade också på att renovera 3st växlar. Nu väntar jag bara på min beställning av flexspår från Märklin. När de är på plats ska det för första gången vara möjligt att köra tågen runt.


2013-02-24:
Nu är stigningarna upp till andra etage klara i både västra och östra landskapet. På västra sidan tar stigningen upp tågen på 130mm och i östra upp till hela 185mm. Jag är glad att jag designade med raksträckor i dessa stigningar, annars hade det blivit svårt att få bra tillförlitlighet med plåträlsen.

Jag har nu också insett att det kommer att bli nödvändigt att kapa 2-3 balkar i bordet i mitten av de fyra hörnen. Detta för att möjliggöra åtkomst av spåren i skuggbangårdar och i vändslingor och helixramper.

Idag färdigställde jag också det ekvivalenta linjeschemat för järnvägen med blocksträckor, sensorer och signaler. Jag har valt en ganska enkel signalering helt utan att ta hänsyn till förebilden. Så gör jag! :)


Relaterade länkar: | Dagbok | Förebild |

23 månader har gått sedan jag började planera denna nya modelljärnväg.
Detta blir min sjätte layout sedan jag började år 2000!



2013-01-21:
Jag byggde i slutfasen av min förra modelljärnväg en stor och fin hylla i Teakfanerad plywood. Denna skulle rymma min Märklin Central Station 2, Laptop och datamus + Router. Jag la ner mycket kärlek på de kurvade sidorna och komplicerade formerna som skulle matcha CS2:an. Nu, inser jag att jag aldrig ens i närheten kommer att ha plats för detta schabrak till operatörspanel på min nya layout. Hyllan går i soporna och istället satsar jag på en minimalistisk operatörspanel. Det är inte så ofta att det man tyckte var toppen i går, duger i morgon…


2013-02-16:
Idag var det kick-off för spårläggningen. Två barndomskamrater var inbjudna på kombinerad spårläggning- och bastukväll. Under två timmar lades strax över 150 räls ut i skuggbangårdarna och längs stigningarna som leder upp på 130mm nivån.



2013-02-13:
Ramverket i princip klart. Inser i efterhand att jag skulle ha sparat en massa tid genom att slippa efterjusteringar om jag hade haft ett laser-vattenpass och riktat in alla delar ordentligt från början istället. Har nu riktat upp de största ojämnheterna och är nöjd med resultatet.


2013-02-12:
Idag blev den vänstra bordshalvan klar med sina tvärgående L-balkar. Tyvärr behöver bordet riktas något, då det går ifrån väggen ju längre ut man kommer. Konstruktionen verkar annars väldigt styv och bra, även om jag oroar mig lite för vikten. Motorerna är mycket kraftiga och varje vajer har en brottstyrka på 115kg, men ändå..

2012-02-08:
I helgen har jag målat taket och grundmålat väggarna. I förra veckan bredspacklade jag den övre delen av väggen för att förbereda motivmålningen av himmel och moln. Nu är jag äntligen igång med molnen.

Idag premiärtände jag upp de tio 120Watts halogenarmaturerna i taket. Därmed var det omfattande installationsarbetet med kabelkanaler och eldragning i tak och övriga rummet klart.

Jag knäppte lite bilder på lite av elinstallationerna. Resultatet finns här nedanför. Överst fr vä: Halogenlampor och kabelskenor, Lampor på / av samt upp/ner för vinschsystemet för takbordet. Nedan fr vä: En stationsklocka - Klassiskt!, Nätaggregat som matar 24VDC som driver allt utom tåg och växlar (Det drivs via Central Station 2).

Features and goals:
- Prototypic railway lines (left hand traffic)
* One long Paradstrecke with Flextracks on moutainside.

- Computer control by CS2 and Rocrail Software

- Fully automatic express passenger traffic with variable intensity with a maximum length of 4 coaches
* 2 shadow stations serving 1 Main station via Helix.

- An interesting industrial scenario with possibilities for a rich variation of goods transportation.
* Forestry generate logs -> Sawmill -> Furniture factory
* Sand depot generate sand with Remotely operated filling from silo Concrete mixing plant.

- Local passenger and/or mixed trains which runs between the mountain station and the Main station and some industrial stops on the way.

- Loco station
* Turntable with roundhouse for 6 locos
* Optional repair station with 2 tracks under roof

Space available:
- The preliminary idea is to fill the available space of 3050 x 4810mm with a U-shaped table.

So far I made a principal sketch of how the main lines and the sidings will connect to each other.
I know there many of you has a lot of expertise in this field, so I will leave it here a few weeks hoping to get some input before I go any further.

Schematic diagram:

Revision history for principal drawing above:
B - Final

Project planning phases:
1. Schematic functional diagram. - READY. See above
2. Principal design of actual track layout according to functional diagram. - READY.
3. Design of hights and helixes on the track layout.- READY.
4. Design of sensors and blocks according to Rocrail standard. - READY.
5. Design of landscape around the track layout. - READY.